OHME i JAWORZYNA ŚLĄSKA – kopie mistrzów malarstwa na śląskiej porcelanie

Chciałbym dziś przedstawić Państwu dwa wybitne wyroby ze śląskiej porcelany.
O ich wyjątkowości decyduje ponadprzeciętne zdobnictwo, w postaci całkowicie ręcznej malatury wykonanej w zakładzie (a nie przez przez tzw. hausmalerei) będącej kopią bądź interpretacją dwóch mistrzów malarstwa.

Talerz dekoracyjny o unikalnej dekoracji malarskiej marki HERMANN OHME K.G.  z dzisiejszego Szczawienka dzielnicy Wałbrzycha. Sygnatura z okresu 1900-1920 (znak nr 504 wg Encyklopedii Śląskiej Porcelany).

Talerz dekoracyjny posiada unikalną dekorację malarską. Lustro pokrywa ręcznie malowana kopia miedziorytu Williama Hogartha z 1734 roku „Nowoczesna rozmowa o północy” (miedzioryt na podstawie obrazu olejnego tegoż autora), przedstawiająca typowa dla moralizatorskich prac autora scenę tawernianą. Przedstawienie na talerzu stanowi uproszczoną interpretację oryginału. Bordiura talerza to pasma podszkliwnego kobaltu oraz turkusu rozdzielonego wstęgą złota. Powierzchnia turkusowa pokryta złotą girlandą. Rezerwy na bordiurze wypełniono również ręcznie malowanymi fetes galantes nawiązującymi do rokokowego stylu Miśni z połowy XVIII w. (Rudzki 1981, s. 48). Sceny galanteryjne są monochromatyczne: rdzawoczerwone. Na każdej rezerwie prezentowana jest scena w odmiennej kompozycji. Nazywane są one także scenami a la Watteau, gdyż są naśladownictwem (często bardzo wiernym) twórczości tego czołowego przedstawiciela francuskiego rokoka.

Drugi przedmiot to unikatowa bomboniera zdobiona ręcznie malowaną kopią obrazu

Jean-Antoine Watteau wykonana przez PORZELLANFABRIK KÖNIGSZELT

(dzisiejsza Jaworzyna Śląska na Dolnym Śląsku). Aktualnie w prywatnej kolekcji.

Sygnowana w okresie 1922- 1930 r. (znak nr 193 wg Encyklopedii Śląskiej Porcelany).

Baniasta forma na nóżce. Przykrywka z uchwytem w kształcie kuli. Nóżka i uchwyt złocone. Powierzchnia bomboniery malowana błękitem oraz pokryta siatka szerokich złotych linii. Centralnym elementem jest ręcznie wykonana miniatura, która stanowi kopię części (brak muzykantów po lewej stronie) obrazu Jean-Antoine Watteau (po 1716 r.) Miłość w teatrze francuskim (L’Amour au théâtre français). Miniatura ma wymiary 17,5×11 cm i zamknięta jest w kartuszu wykonanym szeroką złota linią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *